Honda Fit dikenali di sekitar negara matahari terbit iaitu Jepun. Manakala, selepas Honda membuka pasaran baru di Thailad dengan memasang rangka Honda Fit ini di negara tersebut, maka nama ia beralih dari Honda Jazz . Honda Jazz dikenali di sekitar Malaysia, dan juga Indonesia . Honda Jazz terdapat 'code' iaitu GD dan juga GE . Honda Jazz yang pertama dikeluarkan dengan Spec Vtec '05 dikenali sebagai GD1 .
Honda Jazz/Fit 05' iDSI
Honda Jazz/Fit 05' iDSI
Side view Vtec 05'
Front view Vtec 05'
Rear view Vtec 05'
Manakala GD3 adalah model terakhir yang dikeluar kan oleh kilang Honda di Thailand dan juga Jepun. Model GD3 dikeluarkan pada tahun '07. Model GD3 ini dikenali juga sebagai FL iaitu FaceLift. Model FL ini dapat dibezakan dengan perbezaan lampu hadapan, lampu belakang, bumper depan, bumper belakang, side skirt. Luaran dan dalaman Honda Jazz FL jauh lebih menawan dari model sebelumnya. Bumper depan, belakang dan side skirt model ini dekanali sebagai Bumper Type S iaitu singkatan dari Type Sport.
As you guys can see, there's a big different at the front bumper, rear bumper, headlamp and rear lamp. Pada lampu depan sahaja banyak jenis, smoked, titanium, titanium silver, HID, H4 dan sebagainya. Manakala lampu belakang pula terdapat dua jenis sahaja ia itu lampu i-DSI (clear), lampu vtec (smoked) and special one is clear lens .
Type S Bumper
Rear bumper Modulo Type WW skirting, Type S and J's Racing diffuser
Type S bumper + Modulo Lips
As you guys can see, there's a big different at the front bumper, rear bumper, headlamp and rear lamp. Pada lampu depan sahaja banyak jenis, smoked, titanium, titanium silver, HID, H4 dan sebagainya. Manakala lampu belakang pula terdapat dua jenis sahaja ia itu lampu i-DSI (clear), lampu vtec (smoked) and special one is clear lens .
i-DSI Clear
Vtec Smoked
Clear Lens
Jentera ini dikuatkuasakan oleh engine L15A. Engine L15A ini terdapat dua jenis, iaitu Vtec dan juga i-DSi. Engine i-DSI lebih kepada fuel consumption. Manakala L15A Vtec pula kuasa lebih sedikit dari i-DSi. Engine ini tidak menggunakan timing belt seperti yang lain, tetapi diligatkan lagi dengan timing chain. Faktanya, engine yang menggunakan timing chain ini lebih pickup dari engine yang menggunakan timing belt. Engine bersiri L ini menjana engine dengan hanya satu camshaft. Maksudnya, bila vtec open tu tak rasa sangat la. Kalau pakai vafc2 bagai, insyaAllah kedengaran la bunyi vtec single cam tu.
L15A Vtec |
L15A with Gruppe M air filter & others stuff
L15A with HKS bolt on turbo
Di Malaysia pada harini terdapat kelab kereta Honda Jazz ini. MyJFFC iaitu Malaysia Jazz Fit Friends Club menyatukan hampir kesemua Honda Jazz @ Honda Fit di Malaysia. MyJFFC ini tertubuh di Semenanjung Malaysia dan diketuai oleh hanya dikenali sebagai Redz Jack pada suatu ketika dahulu. MyJFFC antara kelab kereta yang amat aktif. Kelab ini menyajikan aktivit-aktivi yang tidak putus-putus sepertinya Track Day dilangsungkan di Sepang International Circuit dan banyak lagi.
Ending blog untuk minggu ini , ini sahaja. Assalamualaikum dan selamat membaca :)
No comments:
Post a Comment